Selasa, 14 Ogos 2018

kepimpinan Rasulullah dalam perang khandaq


.Perang khandaq terjadi pada bulan Syawal tahun 5 H, disekitar kota Madinah bagian utara.

Rasa dendam Bani Nadhir terhadap Rasulullah yang mengeluarkan mereka dari bagian Madinah diluapkan dengan menghasut tokoh kafir Quraisy agar bersekutu untuk mengalahkan kaum muslimin.

Abu Sofyan menyiagakan pasukan perang berkekuatan 10.000 orang, yaitu terdiri dari kaum kafir Quraisy dan beberapa kabilah yang bersekutu dengan Quraisy.


Ketika Pasukan Kafir Quraisy akan memasukan kota Madinah mereka terkejut dengan taktik perang pasukan Islam. Kota Madinah telah dikelilingi oleh parit sehingga menghalangi mereka memasuki kota Madinah, maka mereka mendirikan kemah pasukan di pinggir parit. dan akhirnza umat islam menang di dalam perang tersebut kerana pihak musuh menarik diri.



Berdasarkan kisah daripada peperangan tersebut dapatlah kita simpulkan bahawa nabi Muhammad merupakan pemimpin agung dengan sifat kepimpinan yang begitu tinggi dalam diri baginda. Pemimpin pada masa kini hendaklah mencontohi kepimpinan rasulullah untuk mewujudkan sebuah negara yang makmur. 









https://www.dakwatuna.com/2015/02/10/63753/khandaq-dan-semangat-optimisme-2/#axzz5PLSzj1pQ


                                                             AKTIVITI

Berdasarkan kisah diatas, bentukkan beberapa buah kumpulan dan bincangkan iktibar dan pengajaran yang boleh didapati daripada kisah tersebut. Kongsikan apa yang telah diperoleh tersebut kepada rakan sekelas yang lain.

keperibadian dan kepimpinan nabi Muhammad




berdasarkan firman tersebut jelaslah bahawa nabi muhammad itu pesuruh Allah dan kita wajib mentaati setiap ajaran yang dibawa oleh rasulullah.


Keperibadian nabi muhammad kepada keluarga dan para sahabat. Nabi amat mementingkan untuk mempraktikkan keperibadian yang baik kepada semua insan.


nabi Muhammad melaksanakan kepimpinannya dengan adil dan saksama tanpa mengira latar belakang dan kedudukan rakyat. Baginda memimpin umat islam dan bukan islam dengan baik.





                                                 

                                                               AKTIVITI

Tonton video tersebut dan hazati bait-bait lirik tersebut. Nyanyikan lagu tersebut secara beramai-ramai di dalam kelas.


persaudaraan muhajirin dan ansarr dan piagam madinah


  
Rasulullah S.A.W merupakan individu yang bertanggungjawab dalam menyatukan atau mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar dengan memperkenalkan "Sistem Saudara Angkat", iaitu setiap orang Muhajirin akan mempunyai saudara angkat daripada golongan Ansar. Melalui sistem ini, terjalinlah hubungan kasih sayang dan persaudaraan yang utuh antara mereka







https://www.deviantart.com/zakyash/art/Ukhuwah-369032292

ukhuwah yang baik sesama manusia itu sangat penting tidak kira kepada sahabat , keluarga ataupun kepada guru.


                                               AKTIVITI
terangkan kepentingan ukhuwah dan persaudaraan yang baik sesama insan dan implikasi pengamalannya dalam kehidupan seharian.





Piagam Madinah berbeza dari tulisan-tulisan peraturan pemerintah sebelum ini, kerana perlembagaan ditulis oleh pemimpin iaitu Nabi Muhammad s.a.w untuk diterima pakai oleh rakyatnya, iaitu penduduk Madinah. Piagam ini merupakan satu undang-undang tertinggi di Madinah, selain itu Al-Quraan




pembentukan negara madinah


Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah bersama-sama dengan saidina Abu Bakar dan anggota rombongan yang lain untuk menjaga keselamatan umat islam di makkah.






masjid menjadi peranan yang penting kepada umat islam sejak daripada zaman rasulullah , begitu juga pada waktu kini. masjid merupakan medium yang penting sebagai lambang kekuatan dan perpaduan umat islam .


Image result for masjid nabawi

http://usefuloverseas.com/al-masjid-nabawi-masjid-al-haram-medina-saudi-arabia/.

     masjid nabawi pada masa sekarang dengan pelbagai kemudahan dan pembinaan yang cantik.


AKTIVITI
  •       Ceritakan dan bincangkan perubahan dan kemajuan pada masjid nabawi dan amnya kepada negara madinah itu sendiri. 
  • Cari maklumat tambahan tentang latar belakang madinah itu sendiri.

SIRAH TAHUN 5 (2)...